Get Adobe Flash player
Domů

Vynálezcem stroje na úpravu ledu je Američan Frank J. Zamboni, syn italské přistěhovalecké rodiny. Již jako mladý muž se zaobíral ledem, když v jižní Kalifornii vyráběl ledové bloky ke chlazení čerstvých zemědělských výrobků. Ale brzy přišly na trh moderní lednice, které Zamboniho vytlačovaly z trhu. Ale obchodu s ledem zůstal věrný.

V roce 1939 postavil se svým bratrem a bratrancem v Paramountu zimní stadion – Iceland Skating Ring v těsné blízkosti své továrny. Tento stadion je stále v provozu!



Plocha přes 1 800 m2 nabízela místo až pro 800 bruslařů a musela být vícekrát denně namáhavě ručně upravována. Traktor tehdy táhl škrabač a několik pracovníků muselo z ledu odhazovat sníh, čistit led, stříkat vodu na jeho úpravu a vodu nechat zamrznout.
Od roku 1942 se proto Zamboni pokoušel vyvinout stroj, který by všechny tyto práce zvládl během jednoho cyklu: hoblovat led, sbírat sníh, vymývat studenou vodou rýhy a zaplňovat je a nakonec nanášet film z teplé vody. Po více nezdařených pokusech došlo konečně v roce 1949 ke zlomu. První opravdu funkční model ZAMBONI A jako garant zrcadlově hladké ledové plochy byl připraven k provozu.



1901 Frank Zamboni se narodil 16. 1. v Eurece, Utah.
1920 On a jeho mladší bratr se stěhují do Kalifornie aby pracovali pro svého staršího bratra Georgie.
1927 Postavili zařízení na výrobu ledových bloků.
1939 Začali budovali kluziště Iceland Skating Ring.
1942 Frank experimentoval s opracováním ledové plochy, které se provádělo ručně pomocí traktoru.
1949 Frank zhotovil první prototyp stroje a získal patent na model „A“
1950 Frank založil firmu „FRANK J.ZAMBONI & Co.,Inc. Proslulá krasobruslařka Sonja Henie viděla Frankův stroj a ihned jej objednala do Chicaga.
1950 – 1954 Frank postavil 15 strojů. Každý byl rozdílný a vylepšený oproti předcházejícímu
1953 Frank Zamboni obdržel patent na stroj ZAMBONI Model A.
1954 Se standardizovaným designem Frank postavil a prodal 10 strojů.
1956 Popularita bruslení v severní Americe stoupala a bylo otevřeno mnoho otevřených, ale i krytých kluzišť. Frank změnil svůj stroj použitím podvozku Jeep, což umožňovalo více prostoru pro vodu i sníh. Jeho syn Richard se vrátil domu z vojny a zapojil se do firmy.
1960 Zimní olympijské hry ve Squaw Walley. Byly to první hry, kdy byly použity stroje na úpravu ledu. Frank pro hry dodal 5 strojů a strávil ve Squaw Walley 6 měsíců
1961 Frank se stal presidentem Skating Institute of Amerika (ISI) – Bruslařský institut Ameriky.
1963 Byly vyrobeny první stroje se samovýsypnou sněhovou nádrží.
1964 Série HD měla zcela nový design. Přestal se používat podvozek Jeep a byl představen zcela nový systém dopravy sněhu pomocí vertikálního šneku.
1965 Uveden do Ice Skating Institute Hall of Fame – Síně slávy bruslařského institutu.
1968 Vyroben první stroj s hydrostatickým pohonem HDA
1973 Silný růst průmyslu. Energetická krize však způsobila velký útlum provozu kluzišť
1976 Bylo představeno integrované postranní koště
1978 Zamboni zavedl první produkci elektrických strojů modelu 550 a zároveň představena série modelu 500
1988 Frank obdržel čestný doktorát inženýrství na Clarkson University. Zemřel v červenci 1988.
1994 Na olympiádě v norském Lillehammeru se poprvé použily jen elektrické stroje ZAMBONI
1997 V NHL dostává Detroit Red Wings stroj v.č. 6000
1999 Splečnost F.J.ZAMBONI & Co.,Inc. oslavuje v Las Pegas 50.výročí založení firmy
2000 Frank Zamboni je uveden do síně slávy asociace krasobruslení USA. Stroje ZAMBONI dostávají federální registrovanou obchodní značku.
2002 ZAMBONI prohlášen oficiálním strojem NHL
2005 Stroj výrobního čísla 8000 dodán na Universitu v Minnesotě – domovem klubu Golden Gophers.
2006 Byl uveden do světové síně slávy krasobruslení.
2007 Stroj č. 8500 dodán do města Kitchener v Ontáriu
2007 F. Zamboni do síně slávy národních vynálezců.
Léta Frank pracoval na s t a v b ě nejlepšího produktu a na zajištění růstu ledního „průmyslu“. I když č e l i l konkurenci mnoha jiných výrobců, 5. domácích a 8. kanadských, kteří přicházeli a odcházeli, značka ZAMBONI však zůstává volbou pro drtivou většinu provozovatelů zimních stadionů po celém světě. Jeho víra, že výrobek bude zlepšován a inovován žije i dnes ve firmě, kterou založil a kterou dnes vedou jeho syn (Richard) a vnuk (Frank).